M

Festivallinks gaat publiekskennis en publieksbereik van (klassieke) muziekfestivals vergroten

De grootste uitdaging voor de klassieke muziek sector in deze tijd is het bereiken van (nieuw) publiek voor live optredens. In dit kader vormt een groep van vijf Europese festivals – waaronder Bachfestival Dordrecht – een verregaande samenwerking om meer te leren over hun publiek en hoe hen te bereiken; Festivallinks. Gedurende de komende 2 jaar wisselen deze festivals hun innovatieve ideeën op het gebied van programmering en publieksontwikkeling uit. Festivallinks wordt mede gefinancierd door Creative Europe (het programma van de Europese Commissie dat de culturele en audiovisuele sectoren ondersteunt). 

Door een overwegend gebrek aan zakelijke kennis, wisselende budgetten en chronische onderbemensing is bovengenoemde uitdaging het grootst voor de organisaties achter de kleinere (klassieke) muziekfestivals. Het niet kunnen bereiken van hun publiekspotentieel komt bij hen extra hard aan.

De vijf deelnemers aan Festivallinks werken de komende tijd samen om hun organisaties meer publiek georiënteerd te laten opereren. Het hoofddoel van Festivallinks is om deze festivals de tools aan te reiken om hun potentiele publiek te begrijpen, te bereiken en uiteindelijk te vergroten. Het unieke proces van uitwisseling dat is opgetuigd om dit doel te bereiken vindt plaats in een wetenschappelijke context. Uiteindelijk gaat het er namelijk om dat de resultaten niet alleen bruikbaar gaan zijn bij de deelnemende festivals, maar ook bij hun vele Europese gelijken. 

De voortgang van bovenstaand ‘ experiment’ is te volgen op de website www.festivallinks.eu. De inzichten en resultaten vormen uiteindelijk de basis voor een te ontwikkelen toolkit waarmee de organisatoren  van kleine (klassieke) muziekfestivals in heel Europa hun publiek beter kunnen begrijpen en bereiken.

De deelnemende festivals zijn het Nederlands Bachfestival Dordrecht, Silence Festival Finland, Sorru in Musica festival op Corsica, Varna Summer International Music Festival uit Bulgaria en het International Bach Festival op Gran Canaria. LUSTR, een innovatief cultureel organisatiebureau gespecialiseerd in publieksontwikkeling uit Den Haag, coördineert het project.