maandag 27 mei 2024

INTERVIEW: Bach, de eerste Tech Death componist

In gesprek met Florian Magnus Maier – gitarist en leadzanger Alkaloid
Tekst door Jan Van den Bossche

Florian Magnus Maier studeerde klassieke compositie, maar is ook de drijvende kracht achter de heavymetalband Alkaloid. Nu brengt hij beide werelden samen. Bach is sowieso geen vreemde voor hem. ‘Zoals de meeste van mijn collega’s denk ik dat hij de grootste aller tijden is. Als je zelf compositie en contrapunt studeert, dan ontdek je hoe ongelofelijk veel kennis, fantasie en muzikale grootsheid er in elk van zijn werken zit. En daarnaast klinkt het altijd mooi. Ook nu nog, het klinkt eigenlijk nooit oud.’

Maar Bach en metal, dat ligt niet voor de hand. Hoe pak jij zoiets aan?

‘Dat is inderdaad een uitdaging. Je kunt Bach natuurlijk niet verbeteren, maar we kunnen er wel iets heel eigens van maken. Ik zoek altijd naar verbinding. Ik was enkele jaren flamencogitarist, ik zit sinds mijn dertiende in de metal en ben afgestudeerd in klassieke compositie. Ook in mijn eigen leven moest ik die uitersten met elkaar verbinden. Er is zoveel geweldige muziek uit alle windstreken, dat ik heel snel begreep dat het zoeken naar verbinding voor mij de enige weg is om me zinvol uit te drukken. Het leuke aan muziek is dat je die verbinding ook altijd vindt, als je maar diep genoeg doordringt tot de kern.’

Waar zit de verbinding tussen metal en Bach dan?

‘Binnen de death metal heb je een subgenre, technical death metal, dat gaat over virtuositeit en vooral heel veel noten. Je moet dan echt van zestienden houden. En het mag zo complex worden als je maar wilt. Dat vind je bij Bach ook, die grote complexiteit en eindeloze reeksen van zestienden. Hij was eigenlijk de eerste tech death componist. Wat ook meewerkt, is dat het bij Bach nooit zoveel uitmaakt op welke instrumenten je speelt, het klinkt altijd goed. Dat opent dus ook de deur voor een metal band. En onze leadgitarist Christian Münzner is een enorme Bach-fan, dat helpt ook.’

Maar er zijn natuurlijk ook grote verschillen. Het volume bijvoorbeeld?

‘Op dat punt is er natuurlijk een intergalactische afstand tussen klassiek en metal. Klassiek gaat over de rijkdom aan timbres en geluiden. In metal moet elke noot vooral zoveel mogelijk punch hebben. We gaan zeker ook knallen, maar ik wil niet dat de klassieke instrumenten de hele tijd moeten vechten om boven ons uit te komen. Het wordt een kwestie van doseren. Ik wil de twee genres niet oppervlakkig naast elkaar leggen, of een metal-sausje over Bach gieten. Mijn band moet ook stappen richting de barok zetten. Ik zie ons eigenlijk als één groot ensemble: we spelen Bach en eigen werk als één groep. Het zou geweldig zijn als het publiek niet bezig is met zich af te vragen: is dit nou Bach of metal?’

Copyright 2018, Bachfestival Dordrecht | Privacystatement

Copyright 2018

Bachfestival Dordrecht | Privacystatement

Design by Bureau Grotesk